Det fanns en tid...

När jag inte ville kalla mig för det.
Det fanns en tid där jag trodde födomarna om det skulle definiera mig mer.
Det fanns en tid jag trodde jag skulle bli utstött och retad,
med tanke på hur det ibland bemöts i samhället och i media.
 
Jag är feminist.
Jag vågar nu erkänna det.
Jag tror på mänskliga rättigheter och vill få bort alla fördomar.
Jag tror att könsnormen består till stor del utav en social konstruktion och 
att egentligen så föds vi med samma möjligheter.
Det är den sociala konstruktionen, media och normer som begränsar oss.
Jag tror lika mycket på att en man kan stå i köket, jobba med barn, ta hand om barn,
tycka om att handla kläder, sy och så mycket mer.
Lika mycket som jag tror att en kvinna kan snickra, byta däck på bilen,
spela fotboll (slag mot Arne Hegerfors) och så mycket mer.
Det är feminism för mig.
Jag tycker att alla ska ha möjligheter att bli det dem vill och vara det dem vill.
Feminsim tar inte bort människors rättigheter eller möjligheter, hen lägger till flera,
för att få ett mer jämlikt samhälle!
Om ni inte håller med, så tycker jag gärna att ni kan kämpa för andra mänskliga rättigheter
som bör lyftas fram.
 
Vi alla bär på samhällets strukturer och skapar dem.
så om vi upplever orättvisor och brister i dem,
så har vi all makt att påverka det!
 
 
 


Kommentarer
Sakarias

Feminist, javisst.

Svar: Så sant ! :D
sailorwood.blogg.se

2012-09-11 @ 18:25:13
Erika

BRA!!!

Svar: Tack !!! :D
sailorwood.blogg.se

2012-09-12 @ 19:59:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0