Dag 14. Mina favoritband!

 
Ja, dessa skulle jag kunna med all säkerhet säga är mina favoritband. Vissa från förr och vissa som jag har nu.
Ska nu göra det kortfattat om varje band som jag har med i detta inlägg.
 
The Birthday Massacre: Kandanenisk synthpop/rock som har starka influenser från 80-talet.
Låtar jag rekommenderar: Blue, Looking Glass, Pale. Secret, Horror Show, Unfamiliar mfl.
 
Throbbing Gristle: Genren Industrial sägs härstamma från ett bandnamn, nämligen Throbbing Gristle. Ett band som älskar det oväntade och det chockerande. Marilyn Manson blir som Björne i Björnes Magasin, jämfört med detta band när det gäller att chocka sin publik.
Låtar jag rekommenderar: Persuasion, Very Friendly, Discipline, Weeping, Something came over me, Convincing people mfl.
 
Death In June: Neofolk, ännu en genre som kanske är bekant för vissa och obekant för andra. Death In June kör med sina stilrena akustiska melodier och pukor, som väcker vackra och tidlösa tankar. Trallvänligt i dess maximala nivå enligt mig!
Låtar jag rekommenderar: Ku Ku Ku, Leopard Flowers, Runes and Men, He's Disabled, All Pigs Must Die, Rain of Disappear, Fall Apart mfl.
 
Current 93: Ett band med kopplingar till dem ovanstående banden, Throbbing Gristle och Death In June. Frontmannen David Tibet kombinerar vackra melodier med inspirerande och djupa berättelser i hans låttexter. Även all ära till Michael Cashmore som ofta står vid hans sida och komponerar musiken. Om man fattar tycke för Death In June så är det ej svårt att fatta tycke för Current 93.
Låtar jag rekommenderar: The Signs In The Stars, Bloodbells Chime, Lucifer Over London, Tamlin, The Frolic, Mockingbird mfl.
 
Legowelt: Mannen med tusen andra namn ligger bakom detta namn. En holländare som jobbar flitigt med musik under genren electro som han kopplar till nutidshistoria. Ett album med namn "The Rise and Fall of Manuel Noriega" till exempel. 
Låtar jag rekommenderar: Sturmvogel, The Return of Squadron X9, Disco Rout, The Nomium Syndrome, Vampire Bat Ops mfl.
 
Prurient: Power Electronics i sitt moderna fack, Prurient levererar och åter levererar nytt till denna genre. Ständigt nya koncept och intressanta ljudlandskap. Musiken är ej generellt lättlyssnat, men jag älskar det!
Låtar jag rekommenderar: Palm Tree Corpse, He Tied His Horse To A Tree, Mask of Roses, Many Jewels Surround The Crown, Cocaine Death, Historically Women Use Poison To Kill, Spider Spins A Child mfl.
 
Christian Death: Älskar detta band och det får mitt gothhjärta att dunka hårt! Deras musik får mig att innerligt önska att jag var tonåring på 80-talet och få chansen att höra geniet Rozz Williams live. Det bästa inom 80-tals goth enligt mig.
Låtar jag rekommenderar: Beneath His Widow, Deathwish, The Blue Hour, Venus In Furs, Spiritual Cramp mfl.
 
Vilka är era favoritband? 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0