Mina favoritomslag. Del II.

Innan internettroll och trollande var ett fenomen så hade vi ju Throbbing Gristle med albumet 20 Jazz Funk Greats. Jag vill verkligen veta hur många som köpte detta album under 70-talet och trodde att dem skulle höra jazz och funklåtar! Istället är det experimentella och industriella låtar om våldtäkt bland annat. Vilket inte kanske var en sådan trevlig upplevelse som omslaget lovade.
Platsen där bilden för omslaget togs heter beachy head, som är en gigantisk klippa i sussex vid englands södra kust, det är en av plastserna i världen där flest människor tar sina liv. En ganska hemsk plats alltså.
 
Albumet Summer In My Veins med I Am A Lake Of Burning Orchids har ett oerhört fint omslag. Denna artist har jag nyligen upptäckt och är väldigt förtjust i. Får en känsla av eurfori när jag ser denna bild medan musiken innehåller mindre utav det. Tycker det är intressant med placeringen av texten, helt i mitten och ganska subtil.
Vill även här berätta att musiken är helt annorlunda från hur själva omslaget ser ut. Men man ska ju aldrig döma ett album efter dess omslag!
 
Sist men inte minst. Nico från Velvet Underground som bidrar med en av hennes fina soloplattor, nämligen Desertshore. Tycker att bilden på omslaget är så himla surrealistisk och väldigt drömlik med en ridandes Nico i öknen och ett barn/dvärg? som leder dem framåt. Är även väldigt förtjust i det gråa mönstret som är i bakgrunden av bilden, blir sådär underbart fulnyggt, precis som jag vill ha det!


Kommentarer
Linn

Sv: Ja visst ser det gott ut! Dom smakar hallon :)

Allt bra? ;)

2012-11-19 @ 16:46:16
URL: http://ranger.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0