En bok som uppfyller mitt intresse.

 
Kanske en bok med världens mest ångestfyllda omslag också och heter Folkmordenes Svarte Bok. Hittade denna intressanta bok på biblioteket idag, eftersom jag alltid har varit intresserad utav historia, specifikt folkmordshistoria och kolonialisering.
Boken tar upp folkmord ur ett historiskt, politiskt, sociologiskt och psykologiskt perspektiv. Det är en antologi, alltså att boken har flera författare som får skriva varsitt kapitel inom ämnet och sen finns det en redaktör för det hela. Man får då flera perspektiv om ämnet, vilket jag tycker det blir mycket mer intressantare och roligare läsning än om det endast hade varit ur ett perspektiv.
Boken är skriven på norska, vilket är en språkbarriär men jag förstår sammanhanget väldigt bra och förstår dem ord som inte skiljer sig så långt från svenskan. Om man är såpass intresserad av ett ämne så tycker jag att språkbarriärer kvittar! Sanningen är ju att läsa på norska inte borde skilja sig så mycket än att läsa på engelska, förutom att mitt läshuvud är mer van i det engelska språket.


Kommentarer
Erika

Helt klart en bok i din smak!

Svar: Så sant! :)
sailorwood.blogg.se

2012-12-10 @ 20:13:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0