En vecka som bestod mest utav att plugga och åter igen....

 
Nu har jag i exakt 7 dagar gjort en work-out med min skalle. Har fått gnugga in begrepp som social konstruktivism, social politik, könsmaktsordning, etik och mänskliga rättigheter, barnkonvention och så mycket mera! Nu så börjar jag kunna det mesta utantill, påminner mig själv lite då och då under dagen om olika begrepp. Vilket kanske slutar med att jag kanske får tvångstankar och måste räkna upp barnkonventionens artiklar minst 5 gånger varje dag framöver. Så länge det ger mig skenet utav att vara utbildad, så är det nog inget problem, hehe. Har klottrat ner allt på papper och gjort massa tankekartor som en slags sammanfattning. Problemet blir ju när man ska sammanfatta en helhetsbild, måste skriva jättemycket och med pytteliten text för att få plats. Nu när det är endast EN dag kvar innan min första tentamen, så har jag fått, i ärlighetens namn, väldigt mycket självförtroende! Det är inte bara givande att lära sig nya saker utan det är även väldigt givande att man förstår och kan dessa saker. En bekräftelse som man får  från sig själv att. jag vet vad man snackar om och att en dag så har jag fulla rätten att kalla mig för expert inom dem ämnena jag nu läser om.
Förstår mig inte alls på alla dessa böcker om att finna den "snygga kroppen", självklart är dem främst riktat mot kvinnor, som att man ska hela tiden få självförtroende från sin kropp. Jag tycker det är dags att man ska få självförtroende från sin hjärna! Borde finnas böcker som riktar sig åt den sortens självförtroende och bekräftelse.
 
Förslag på boktitlar om självförtroende genom intelligens:
Du, jag och Nietzsche.
Stor hjärna på 30 minuter.
Bli smart med Steve Hawking.
Förbränn din idioti med 12-stegsprogrammet!
Statsvetenskap till vardag och fest.
 
Jag tror att detta kan bli en miljonindustri! 
 


Kommentarer
Jean

Det är redan en miljonindustri. Självhjälp böcker finns i överflöd. De fokuserar dock oftast på hur man får högstatus socialt, hur man ska bete sig för att vara auktoritär, vad man ska göra för att bli respekterad o.s.v.

Svar: Ja, men oftast är den sortens självhjälp äckligt ytliga så som att sträva en hög social status och se "acceptabel" ut. Dem tar sällan upp djupa problem och om vad vi alla egentligen vill innerst inne, Vi ska bara bli en bra medborgare, men inte för bra, för då kan man ju bli för auktoritär. Man kan ju gå ännu djupare i denna diskussion, kring kön och etnicitet. Dessa böcker visar ju någonstans att man ska göra ytterst påtvingade och ytliga saker för att få respekt, om du går emot den normen, tänk dig svart kvinna 50 år, ja, hon kan ju hälsa hem!
sailorwood.blogg.se

2012-10-19 @ 23:14:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0