Subkulturen Manba.

 
Ur klädstilen Gonguro så skapades manba någonstans i 00-talets begynnelse. Gonguro hade dykt upp under 90-talet och chockerat människor fram till det blev ett nytt millenium. Det fanns manba och yamanba, jag har fått för mig att skillnaden är sminket, en yamanba sminkar sig mer extremt och har ögonskugga ovanför ögonbrynen. Idag är gonguro, manba och yamanba en död subkultur i Japan. 
Förutom en hård solbränna och det vita sminket, så var det populärt med vitt hår eller färgat hår i olika toner av rosa, blått, grönt, gult och lila. Piercingar och kläder i starka färger uppskattades också.
Subkulturen fick ett dåligt rykte eftersom dessa tjejer och killar ansågs att inte göra någonting alls förutom att sminka sig mitt ute bland folk. 
I tokyo så skapades det en gal-cir (kallas även gyaru-sa) vid namn Angeleek, gal-cir kommer från ordet gal circle, vilket syftar på en slags grupp av människor eller tänk er studiercirkel, haha. Angeleek blev den mest kända cirkeln i Japan och detta var ett sätt för dessa manbatjejer att umgås och få känna en tillhörighet med sin klädstil. Tydligen fanns det skillnader på gal-cirs också, en där tjejer mest hängde ihop och tog det lugnt medan den andra så gjorde planerade man träffar där man hittade på olika saker och skapade event.
Angeleek tillhörde den senare nämnda sorten av gal-cir och de var med i olika danstävlingar där dem kunde visa sina talanger inom dansstilen para-para men även så var det populärt att låta yngre tjejer få prova på att vara en manba för en dag. 
Personligen tycker jag denna subkultur/klädstil är väldigt cool även om den är död, den känns så modig och tuff. Att verkligen våga att färga håret helt neonblått och sen sminka sig lager på lager så att folk knappt känner igen en, det blir något punkigt och rebelliskt över det hela!
 
Helt ärligt så tycker jag att dessa youtubeklipp med kass bildkvalité förklarar det bättre än vad jag gör:
 
 
 
 
 
 
 
Vad tycker ni om denna subkultur och klädstil? 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0