En kommentar kring en händelse i bloggsfären.

 
Eftersom jag själv läser ganska många bloggar så blir jag väldigt uppdaterad till dem negativa sakerna som sker kring yttrandefriheten. Det jag nu främst syftar till är Katrin Zytomierskas uttalande kring en kvinna som är med i en reklamkampanj för SATS, inlägget kan läsas här.
Kvinnan som är med i reklamkampanjen heter Josephine, hon har varit medlem på SATS sen 1999 och hon är stolt över att hon tycker om att träna. Problemet är att Katrin uttrycker det som ett pinsamt val av SATS att använda sig av en tjej som har tränat i 13 år och ser enligt henne tjock ut. Enligt mig så är denna tjej ifråga normalvikitig och ganska kurvig, men jag tycker att min åsikt kring någon annans utseende är främst oviktig.
Resultatet blev att många sponsorer till webbplatsen där Katrin Zytomierska bloggade hos drog tillbaka sina avtal och uttalade sig kring hennes "spridning av osunda ideal". Katrin kontrade då ganska snabbt med att det plötsligt handlade om yttrandefrihet och att hon ej får uttrycka sina åsikter.
 
Enligt mig så tror jag att Katrin Zytomierska har fått en dos av sin egen medicin. Hur många människor har inte uttryckt sig ganska hårt och elakt om andras utseende offentligt? Tack vare yttrandefrihet. Om någon plötsligt reagerar på någon annans uttalande så har dem all rätt att uttrycka det. Jag tror någonstans att allmänheten är sjukt trötta på människor som ständigt kritiserar andras utseenden och försöker ständigt att påvisa deras egna ideal i bloggsfären. Därav så blev detta som droppen över bägaren. Sen så var ju Katrins ordval så som "äcklig jävla feministpropaganda", "fy fan vad pinsamt", "vem fan i helvette vill identifiera sig med det här?", ganska subjektiv, såpass subjektiv att jag finner dessa ord som kränkande. Speciellt mot stolta Josephine som har valt att vara med i kampanjen för SATS. Tänker på modedesignern John Galliano som uttryckte kränkande åsikter kring judar, han blev ganska hårt dömd för hets mot folkgrupp och nu har han tagit en"paus" från modebranschen. Plus så blev han ju kickad från att jobba som chefsdesigner hos Dior.
Även om Katrin gör något som är långtifrån hets mot folkgrupp, så känns det ändå ganska likt kring allmänhetens reaktioner när saker och ting går för långt.
Tycker även det är intressant att hon tycker att man ska ha rätt att uttrycka sig kring folks kropp och hälsa precis som deras utseende och kläder. Något som jag vill helst undvika.
 
Summan av kardemumman: Ibland handlar det inte om VAD man säger, utan HUR man säger det.


Kommentarer
Erika

True!

Svar: Åh jaa !
sailorwood.blogg.se

2012-11-11 @ 10:51:09
mikaela

Haloj! Tänkte bara tipsa om att jag har frågestund på min blogg just nu! Så är det något du undrar gå in och fråga en fråga eller två!

Den som ställer bästa / roligaste / konstigaste frågan blir länkad i min meny i en vecka! http://mikaelas.blo.gg/2012/november/fragestund.html

Puss, Mikaela! :D

2012-11-11 @ 12:37:28
URL: http://mikaelas.blo.gg


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0