Att våga ta plats!

Det finns flera tillfällen jag har känt "vad i helskotta gör jag här?" eller "hoppas jag endast får sitta här och vara tyst". Ibörjan så kanske det ser ut som ens personliga åsikter, men när jag skrapar mer på ytan så märker jag att det kanske handlar om en rädsla att ta plats. Att man ibland kan känna sig malplacerad i vissa miljöer, men att det någonstans bottnar i ens självbild. Att man själv uppfattar att man inte passar in i en viss miljö eller plats. Jag tror att om man visar att man får ta lika mycket plats som dem andra och även visar att "visst jag ser kanske lite malplacerad ut, men det är min fulla rättighet att vara här".
Så kanske den lilla risken att man skulle bli ifrågasatt blir obefintlig.
 
Man skulle kunna skämta att jag är en minoritet i mitt bostadsområde, men samtidigt så känner jag väl att alla är minoriteter på sätt och vis. Man kan vara en minoritet gällande ålder, kön, etnicitet, religion eller sexualitet. Man kan vara en minoritet där man bor, där man jobbar, där man pluggar etc.
Blir också förvånad när jag blir varnad om området jag bor i och att jag ska vara försiktig. Ska jag vara oförsiktig annars då? Kan liksom se mig själv sparka på en kiosk, vid Lidingö, endast för att jag ej behöver vara försiktig där. 
Bara för att man bor i ett område som anses vara utsatt, så är man kanske inte alls som individ utsatt, finns för många andra faktorer som spelar roll för att ens sätta ett sådant märke på folk.
Det är oftast lättare att mäta dessa områden genom strukturella faktorer, så som arbetslöshet, kriminalitet, hälsa och utbildning etc. 
Just för att man då försöker syssla med ett stort antal och en generaliserad bild, så ska man alltid ha i åtanke att det finns personer som bor i samma område och inte alls tillhör den generella bilden.
Så om du känner dig malplacerad, så tänk på att du är lika värd att vara där precis som alla andra och du har all rätt att få det du vill ha, bara du är beredd på att du ibland måste kämpa för det!
 
Nu ska jag försöka avsluta här, precis här.
Ska nämligen till Citygross och köpa nytt kaffe, klarar inte av mellanrost, DET MÅSTE VARA MÖRKROST ELLER SKÅNEROST!
Jag fick  ett paket mellanrost pga av mitt medlemskap med coop, gratis är därför inte alltid gott!
Mellanrost är helt ärligt en hädelse mot mig och mitt kaffeberoende. 
 
 


Kommentarer
Erika

BRA SKRIVET!!!!

Svar: Tack :D !!
sailorwood.blogg.se

2012-11-01 @ 17:57:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0